W dobie rozwijającego się hazardu, reklamowania go i dbania o jego prawne regulacje pojawia się kolejny, równie istotny problem – loot boxy. To popularny w grach system mikropłatności oparty na zasadach loterii, a niektórzy śmiało wrzucają je do worka z grami hazardowymi. Ogromna ilość młodych ludzi oraz dzieci ma styczność z takim rozwiązaniem w popularnych grach takich jak League of Legends, Fortnte, Counter-Strike i wiele innych. Widzisz do czego zmierzamy?
źródło: riotgames.com

System tzw. skrzynek z łupami można łatwo porównać do dobrze wszystkim znanych automatów z zabawkami. Kiedy dziecko zobaczy w nim zabawkę, którą chce mieć, z pewnością przekona rodzica do wrzucenia monety, aby miało szansę ją zdobyć. Jakie są realne szanse, że faktycznie wyciągnie upragnionego misia? Praktycznie znikome. Problem rozpoczyna się wtedy, gdy maluch sam zdecyduje o wrzuceniu do automatu na przykład całego kieszonkowego.

Podobnie działa to w grach, jednak tam skrzynka może być nagrodą za postęp w grze lub bonusem za jakieś konkretne działanie. W łupach często wylosować można ubrania dla bohatera lub przedmioty dające przewagę w dalszej rozgrywce (np. broń lub umiejętności). Gracze często decydują się na skiny, to znaczy wirtualne przebrania i wygląd swojej postaci, dzięki którym będą mogli wyróżniać się w rozgrywkach. Istnieje też opcja zakupu takich bonusów lub samych przedmiotów za wirtualną walutę, którą zaś trzeba zakupić za prawdziwe pieniądze. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, gdzie tutaj jest hazard.

Dzieci od najmłodszych lat mogą mieć kontakt z grami, których działanie oparte jest na zasadzie gier hazardowych (losowa wygrana). Tak wczesne oswojenie z tą mechaniką gier może nieść ze sobą ryzyko wczesnego przejścia z gier video do gier hazardowych” – czytamy w badaniu.

Kontrargumentem może być to, że nikt nie wymaga od graczy wydawania monet na loot boxy – oczywiście, tak samo jak nikt nie namawia hazardzistów do zasiadania przy stole pokerowym. Istotne jest jednak to, że w niektórych grach, twórcy zabraniają handlu przedmiotami wirtualnymi w grze, ale są też takie platformy jak na przykład steam, gdzie jest opcja zakupu przedmiotów za prawdziwe pieniądze. W takim przypadku można również sprzedać jakieś dobra ze swojej kolekcji i otrzymać prawdziwą gotówkę, na zakup nowej gry.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że dzieci od najmłodszych lat narażone są na bodźce, które nakłaniają do podejmowania takich działań. Poza samą grą, duży wpływ na młodszych mają youtuberzy, streamerzy lub influencerzy, którzy często w ramach współpracy reklamują produkty lub rozwiązania nie zawsze rozsądne. Dzieci są bardzo podatne na słowa ulubionych graczy, więc ryzyko nieodpowiednich zachowań również się zwiększa.

Problem loot boxów został poruszony w projekcie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II. Zachęcamy do zapoznania się z materiałem i oceny, czy popularne skrzynki z łupami powinny być traktowane jak hazard i uregulowane prawnie.

Korzystanie z lootboxów przez Polaków – popularność, zagrożenia, regulacje prawne