Eksperci obawiają się o dzieci i młodzież grające w popularną grę FIFA, ponieważ zapoznaje ona najmłodszych z ideą hazardu.

Najnowsza FIFA 2022 ujrzała światło dzienne w miniony weekend, co dla milionów fanów gry na świecie było wielkim wydarzeniem. Najlepiej sprzedająca się gra w Wielkiej Brytanii, stworzona przez dewelopera EA Sports może być niebezpieczna dla młodszej publiczności – apelują eksperci. Chodzi o możliwość dokupienia pakietów z piłkarzami lub „loot boxes” czyli słynne pudełka z łupami, które kosztują nawet do 80 funtów (ok 430 zł).

„Skrzynki z łupami w grach wideo są prawdziwym problemem i żadna gra nie powinna narażać dzieci na uzależnienie, ucząc je uprawiania hazardu od najmłodszych lat. Jeśli jesteś rodzicem, przejdź do Internetu, zrób research i upewnij się, że gry, w które grają Twoje dzieci, są bezpieczne i nie prowadzą do niezdrowych nawyków” – komentuje Claire Murdoch, dyrektor ds. zdrowia psychicznego NHS

NHS i koalicja organizacji zdrowotnych wydały surowe ostrzeżenie dla rodziców, że gra uczy dzieci uprawiania hazardu od najmłodszych lat. Niektórzy wydają tysiące funtów, gdy zostają uwięzieni w „błędnym kole”, próbując zdobyć cennych i rzadkich graczy, takich jak kapitan Anglii Harry Kane, reprezentant Francji, Kylian Mbappe i wielu innych. Jak się okazuje, jedno na sześcioro dzieci twierdzi, że ukradło kiedyś pieniądze rodziców, aby kupić piłkarzy.

Wielu ekspertów uważa, że FIFA świadomie zaprojektowała grę tak, aby była jak najbardziej uzależniająca dla graczy niezależnie od wieku. Loot boxy w Belgii i Holandii dostępne są od 18 roku życia, a tak zdecydowane głosy z branży mogą popchnąć ustawodawców na świecie do zmiany swojego prawa w tym zakresie.

Nowa gra Fifa 2022 była mocno promowana przez kluby Premier League i gwiazdy futbolu Anglii, pokazując toksyczny związek między piłką nożną a hazardem.

FIFA sklasyfikowana jest jako odpowiednia dla dzieci powyżej 3 roku życia, a wydatki w grze nie są w żaden sposób ograniczone. Do tej pory EA Sports nie ustosunkowało się do zarzutów ze strony branży.